✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 60,-

Eerste hapjes van je baby

Maakt jouw kleintje steeds smakkende geluidjes? Kijkt hij het eten uit jouw mond? Of probeert hij het zelfs van je af te pakken? Je vraagt je dan waarschijnlijk af of jouw kindje toe is aan de eerste oefenhapjes. In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over deze nieuwe fase voor jou als ouder en voor je kleintje, zodat jij kunt bepalen of je kleintje er klaar voor is! 

Wat zijn oefenhapjes?

Oefenhapjes zijn niets meer dan een aantal hapjes om, zoals het woord al zegt, te oefenen. De borst- of flesvoedingen leveren namelijk in deze fase nog steeds alle voedingsstoffen die je kindje nodig heeft. 

Wanneer start je met het geven van oefenhapjes?

Wanneer je precies kunt starten met oefenhapjes, hangt helemaal af van de ontwikkeling van jouw kleintje. Dat maakt het lastig om een precieze datum te zeggen. Is het nu bijvoorbeeld 4 maanden, 5 maanden of 6 maanden? Gelukkig zijn er wel een aantal aspecten waar je op kunt letten bij het bepalen van het beste startmoment. Het doel van deze blog is jou daarover te informeren, zodat je zelf kunt kiezen wat voor jouw kindje het beste moment is om te beginnen.

Wanneer is mijn kindje klaar voor de eerste hapjes?

Om te bepalen of je kindje klaar is voor de eerste oefenhapjes, kun je kijken naar drie aspecten: de “ik-ben-er-klaar-voor” signalen, darmrijping en allergieën.

1. ‘Ik ben er klaar voor’ signalen

Allereerst kun je goed kijken naar de signalen die je kleintje geeft. Meestal is je kindje klaar voor de eerste hapjes als¹:
  • Je kindje rechtop kan zitten.
  • Je kindje voedsel naar zijn mond kan brengen.
  • Je kindje echte kauwbewegingen maakt.
Over het algemeen is het eten uit jouw mond kijken of zelfs afpakken niet direct een signaal dat je kindje er klaar voor is. Je kleintje is zich namelijk aan het ontwikkelen en vindt waarschijnlijk andere dingen – zoals je mobiele telefoon – ook heel interessant om af te pakken en op te sabbelen. Dat wil niet per se zeggen dat hij daar trek in heeft.

2. Darmrijping

Naast de ‘ik-ben-er-klaar-voor’ signalen kun je ook rekening houden met de darmrijping van je kindje. De darmrijping van je kleintje gaat het snelst in de eerste weken na de geboorte en duurt daarna nog voort¹. Meestal duurt het zo’n zes maanden voordat de darm volledig is uitgerijpt¹.
Die darmrijping is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat de darmen van je kindje zo optimaal kunnen bepalen welke voedingsstoffen door de darmwand mogen en welke niet. Begin je te vroeg met voeden, dan kunnen - simpel gezegd - bepaalde voedingsstoffen door de nog niet gerijpte darmwand gaan, terwijl ze dat eigenlijk niet mochten. Zo kunnen allergieën ontstaan, met eczeem als uiting daarvan². Vanwege de darmrijping is het daarom belangrijk om in ieder geval niet eerder dan 4 maanden te beginnen met eten geven en juist liever nog wat later.
Op dit onderzoeksgebied is vooral gekeken naar kinderen die borstvoeding krijgen. Zo is voor borst gevoede kinderen ook bekend dat het risico op obesitas afneemt als je later (rond de 6 maanden) start met bijvoeden³. Vanwege deze onderzoeken geven organisaties zoals World Health Organisation (WHO) en Nederlandse borstvoedingsorganisaties dan ook aan om te starten met oefenhapjes na zes maanden exclusieve borstvoeding.
Naar kindjes die exclusief flesvoeding krijgen, is helaas op dit onderzoeksgebied nog weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan. Hierdoor is jammer genoeg niet bekend bij welke leeftijd de risico’s op allergieën en obesitas afnemen, als je start met de eerste hapjes.

3. Allergieën

Hierboven hebben we laten zien dat te snel beginnen met oefenhapjes kan leiden tot allergieën. Wat het ingewikkeld maakt, is dat het risico op allergieën voor bepaalde kindjes ook kan toenemen bij te lang wachten. Dat zit zo:
Het is gebleken dat een allergie voor pinda of ei via de huid kan ontstaan⁴. Dit geldt vooral voor kindjes met eczeem, omdat hierbij de huid open ligt. Onderzoek heeft aangetoond dat als deze kindjes eerder dan 11 maanden beginnen met de introductie van deze allergenen, het tot een significant verlaagd risico op een pinda allergie leidt⁵.
Op basis van dit onderzoek adviseert De Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde om pinda en ei te introduceren voordat kindjes 8 maanden zijn. Voor kindjes met eczeem of waarvan familieleden een ernstige voedselallergie hebben, is het verlangen om deze allergenen voor de leeftijd van 6 maanden te introduceren (let op: doe dit altijd in overleg met de behandelend arts of diëtist van je kindje). Het consultatiebureau raadt zelfs aan, op advies van het Voedingscentrum, om direct vanaf 4 maanden te beginnen met de introductie van pinda(kaas) en kippenei. Dit doen zij omdat bovenstaand onderzoek uitgevoerd is bij kinderen tussen 4 en 11 maanden.
Het is dus een lastig besluit waar jij als ouder voor staat: Het eventuele risico op een ei/pinda allergie dien je af te wegen tegen het risico op mogelijke allergieën door onvoldoende darmrijping. Waar doe je nou wijs aan? Belangrijk om te weten, is dat je eigenlijk nooit van tevoren kunt garanderen hoe jouw kindje reageert. Volg dus vooral je eigen gevoel en maak een besluit waar jij je goed bij voelt. 

    Omdat Mama Deli jou als ouder/verzorger ondersteunt bij iedere keuze die jij daarin ook maakt, bieden wij voeding aan voor iedere leeftijdsgroep. Je kunt de 4+ maanden zakjes van Mama Deli dus bij 4 maanden geven en ook als eerste hapje vanaf 6 maanden (of alles daartussen in). 

    Wat moet je vooral niet vergeten?

    De eerste hapjes zijn een groot moment in jullie leven. Vergeet daarom niet om lekker plezier te hebben en te genieten! Het gaat er in deze periode vooral om dat je kindje ervaring met verschillende smaken en ingrediënten op doet en hieraan gaat wennen. Daarnaast krijgt je kindje door vaste voeding de benodigde behoefte aan ijzer binnen⁶. Eet je uk vandaag niet alles op of zelfs niks? Maak je geen zorgen, morgen is er weer een nieuwe dag om een nieuwe smaak uit te proberen!

    Wat is een goed tijdstip om je kindje oefenhapjes te geven?

    Het beste kun je oefenhapjes direct na een borst- of flesvoeding of tussen twee voedingen in geven. Je kindje is dan ontspannen en wakker, maar heeft geen enorme trek meer. Een goed moment dus om iets nieuws te proeven!  

    Welke hapjes kun je geven?

    Niet ieder voedingsmiddel is geschikt om als (eerste) oefenhapje te geven. Wat kun je beter nog niet aan je kleintje geven? 

    • Rauwe producten (denk aan vlees, vis, eieren maar ook aan honing) kun je beter niet als oefenhapje aan je kleintje geven. Hier kunnen namelijk bacteriën in zitten die toxines aanmaken. Toxines zijn gifstoffen die voor een baby nog gevaarlijk kunnen zijn.
    • Daarnaast is het belangrijk om te wachten met het geven van gewone melk tot je kindje 12 maanden oud is. Gewone melk bevat namelijk niet alle benodigde voedingstoffen die wel in borst- of flesvoeding zitten en het is belangrijk dat je kindje daarvan voldoende binnenkrijgt.
    • Je kunt soms ook nog beter even wachten met koolhydraatrijke voeding zoals aardpeer en granen. Baby’s maken in het begin namelijk nog maar weinig amylase aan. Amylase is een enzym dat ervoor zorgt dat zetmeel in stukjes wordt geknipt zodat het verteerd kan worden¹. Onderzoeken wisselen in het moment dat de amylase aanmaak bij kindjes toeneemt, maar over het algemeen kan op basis van deze onderzoeken gesteld worden dat er tussen de 8 a 9 maanden en 19 tot 21 maanden een piek in amylase aanmaak plaatsvindt⁷⁸. Dus naarmate je kindje ouder wordt, kunnen ze koolhydraatrijke voeding steeds wat beter verteren! Het betekent niet dat je koolhydraatrijke voeding hoeft te vermijden, het stimuleert namelijk ook de aanmaak van amylase¹. In het ideale geval is het advies: bouw het rustig op.
    • Sommige koolsoorten kunnen erg prikkelend zijn voor de darmen van je kindje. Het gaat vooral om boerenkool, spruitjes en radijsjes. Hier kun je beter nog even mee wachten met geven, tot dat je kindje meer gewend is aan vaste voeding. Bloemkool en broccoli zijn koolsoorten die minder prikkelend werken. Hier kun je dan ook eerder mee beginnen¹.
    • Tot slot kun jij je kindje beter geen bewerkte voedingsproducten geven waarin onnodige dingen zitten. Denk hierbij aan suiker en zout. De producten van Mama Deli zijn vrij van deze overbodige dingen!

    Wat kun je wel goed aan je kleintje geven?

    • Je kunt je kindje het beste eerst laten wennen aan losse smaken. Bied daarom bij de eerste oefenhapjes maar één smaak per keer aan. Op deze manier leert je kindje de losse smaken en structuren herkennen en accepteren. Herhaling is hierbij cruciaal. Dit betekent echter niet dat jij je kindje de hele week hetzelfde hoeft te geven. Varieer bijvoorbeeld een paar weken met drie tot vijf verschillende groentesmaken. Je zult zien dat je kleintje hierna in een mum van tijd ook gewend is aan fruitsmaken. Zorg er wel voor dat je alle smaken blijft herhalen.
    • Vooral zachte groente- en fruitsoorten doen het vaak erg goed bij kleine kindjes. Zo zijn avocado en banaan uitermate geschikt als eerste oefenhapjes.

    Waar kun je het beste mee beginnen, groente of fruit?

    Naar deze vraag zijn leuke Nederlandse onderzoeken gedaan. Zo blijkt uit een onderzoek van Barends en collega´s⁹ dat als kleintjes in het begin exclusief groente eten, zij een hogere groente inname hebben ten opzichte van kinderen die in het begin exclusief fruit eten. Vervolgens is gekeken wat het effect na 1 en 2 jaar was. Het blijkt dat kinderen die in het begin exclusief groente hebben gegeten, na 1 jaar 38% meer groente eten ten opzichte van kinderen die in het begin exclusief fruit hebben gegeten. Na 2 jaar blijkt er geen significant verschil meer te zijn¹⁰.

    Misschien denk je nu dat het dus eigenlijk niet uitmaakt waar je mee begint, als de groente inname na twee jaar toch gelijk is. Maar dat lijkt niet helemaal juist. Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat in de eerste 1000 dagen van je kindje (dat is van conceptie tot ongeveer 2 jaar), de blauwdruk van je kleintje wordt gemaakt¹¹. Deze blauwdruk vormt als het ware de basis waar het lichaam van je kindje altijd op terug kan vallen. Hoe beter deze blauwdruk dus is, hoe fijner. In dat opzicht is het mooi als je kindje juist wel meer groente eet in de eerste twee jaar, dat draagt namelijk bij aan een goede darmflora. 

    Hoe maak je oefenhapjes klaar?

    Kies een groente- of fruitsoort met een zachte smaak voor je kleintje, bijvoorbeeld broccoli. Was een stronkje verse broccoli goed en snij deze vervolgens in kleine stukjes. Stoom deze daarna gaar. Koken kan natuurlijk ook, maar met stomen behoud je de meeste voedingsstoffen. Voeg geen zout toe, de nieren van je kleintje kunnen dit nog niet aan. Is de broccoli zacht? Prak deze dan helemaal fijn met een vork of mix het met een blender of staafmixer. Als het prakje te droog is, kun je deze aanmaken met wat kookvocht, water of wat kokosolie. Verdeel het prakje tot slot in kleine porties. Het teveel aan oefenhapjes kun je eventueel invriezen in een afgesloten ijsblokjes houder. Zo heb je gelijk een mooi formaat hapje voor de volgende keer.

    Hoeveel oefenhapjes mag je geven?

    Oefenhapjes zijn een extraatje naast borst- of flesvoeding en zijn echt bedoeld om te oefenen. Geef daarom maar één of twee keer per dag zo’n 3 à 4 lepeltjes. Als je meer geeft, kan het zijn dat je kleintje minder trek heeft in zijn melkvoedingen en die heeft hij juist nog hard nodig om alle voedingsstoffen uit te halen. Je kunt het aantal hapjes wel langzaam opbouwen, totdat je vanaf 8 maanden echt melkvoedingen gaat vervangen.  

    Wat als je kindje de oefenhapjes steeds uitspuugt?

    Het is helemaal niet gek als je kindje zijn oefenhapjes meteen weer uitspuugt. Jonge baby’s hebben namelijk een ingebouwde bescherming tegen verslikken, de zogenaamde kokhalsreflex. Dit reflex zorgt ervoor dat zodra er iets hards in de mond van je kleintje komt, hij dit er direct weer uitwerkt. Heel handig voor een stukje lego, maar wel iets om rekening mee te houden bij het geven van de oefenhapjes. Bij baby’s van vier à vijf maanden zit de kokhalsreflex nog vooraan op de tong. Als je kleintje ouder wordt, verplaatst de reflex zich vanzelf naar achter. Bied de oefenhapjes daarom vlak voor de lippen van je kleintje aan en geef hem de gelegenheid om het hapje er zelf vanaf te happen. En bedenk je ook: kokhalzen en uitspugen betekent dus niet dat je kindje het oefenhapje niet lekker vindt, hij moet alleen nog even wennen aan de nieuwe smaak, structuur en het doorslikken! 

    Wanneer begin je met Mama Deli?

    Na de oefenhapjes kun je beginnen met de producten van Mama Deli! De tussendoortjes en 4+ maaltijden van Mama Deli zijn volledig afgesteld op deze behoefte. Zo bestaan de maaltijden voor 4+ maanden voornamelijk uit groente en de tussendoortjes uit een combinatie van groente en fruit. Daarnaast bevatten de hapjes slechts twee ingrediënten en zijn ze volledig gepureerd. Door de verschillende smaken is er genoeg ruimte om te variëren, zodat je kindje niet verveeld raakt! Je vindt de Mama Deli producten hier:

    Babyvoeding kopen

    Wij wensen jou en je kindje heel veel succes maar vooral veel plezier met het geven van de oefenhapjes! 

    Referenties:

    ¹ Gottenbos, N. 2018. De Poepdokter junior. Voor een gezonde bips. Splint Media B.V.<

    ² Tarini, B.A., Carroll, A.E., Sox, C.M., Christakis, D.A. (2006). Systematic review of the relationship between early introduction of solid foods to infants and the development of allergic disease. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 160(5), 502-507.

    ³ Von Kries, R., Koletzko, B., Sauerwald, T., Von Mutius, E., Barnert, D., Grunert, V. & Von Voss, H. (1999). Breast feeding and obesity: cross sectional study. Britisch Medical Journal, 319(7203), 147-150.

    Stadermann, M., Meijer, Y. & Klok, T. (2017). Vroege introductie van hoog-allergene voeding bij zuigelingen ter preventie van voeselallergie. Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, Utrecht.

    Du Toit, G., Roberts, G., Sayre, P.H., Bahnson, H.T., Radulovic, S., Santos, A.F., Brough, H.A., Phippard, D., Basting, M., Feeney, M., Turcanu, V., Sever, M.L., Gomex Lorenzo, M., Plaut, M. & Lack, G. (2015). Randomized trial of peanut consumption in infants at risk for peanut allergy. New England Journal of Medicine, 372(9), 803-813.

    ⁶ Keuringsdienst van Waarde (2021). Flesvoeding. Bereikbaar op: https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/25-02-2021/KN_1725001

    Gillard, B.K., Simbala, J.A. & Goodglick, L. (1983). Reference intervals for amylase isoenzymes in serum and plasma of infants and children. Clinical Chemistry, 29(6), 1119-1123.

    O’Donnell, M.D. & Miller, N.J. (1980). Plasma pancreatic and salivary-type amylase and immunoreactive trypsin concentrations: variations with age and reference ranges for children. Clinica Chimica Acta, 104(3), 265-273.

    Barends, C., De Vries, J.H.M., Mojet, J. & De Graaf, C. (2013). Effects of repeated exposure to either vegetables or fruits on infant’s vegetable and fruit acceptance at the beginning of weaning. Food Quality and Preference, 29(2), 157-165.

    ¹⁰ Barends, C., De Vries, J.H.M., Mojet, J. & De Graaf, C. (2014). Effects of starting weaning exclusively with vegetables on vegetable intake at the age of 12 and 23 months. Appetite, 81, 193-199.

    ¹¹ Laursen, M.F., Bahl, M.I., Michaelsen, K.F. & Licht, T.R. (2017). First foods and gut microbes. Frontiers in Microbiology, 8, 356.

    Oudere berichten
    Nieuwere berichten
    Sluit

    Levering tijdens Pinksteren

    Tijdens Pinksteren hebben we aangepaste leveringen.

    Meer info

    Age verification

    By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

    Zoek

    Toegevoegd aan winkelwagen