✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 60,-

Voedingsschema voor baby van 6 maanden

Hoera! Je baby is een half jaar oud. Wat een verschil alweer hè, met hoe groot je baby was bij de geboorte. De melkvoedingen hebben een cruciale rol gespeeld bij deze groei. Dat blijven ze voorlopig ook nog doen. Wel mag je, als je daar nog niet mee bent begonnen, beginnen met oefenhapjes! Zo kan je kleintje langzaamaan wennen aan andere voeding dan melk. Wil je weten hoeveel voeding je baby van 6 maanden nodig heeft? Bekijk dan het voedingsschema voor een baby van 6 maanden hieronder.

Samenvatting voedingsschema baby 6 maanden     

Hieronder vind je het voedingsschema voor een baby van 6 maanden. Meer uitleg over het schema lees je eronder.

BORSTVOEDING

  • Aantal melkvoedingen:
    • Moedermelk past zich aan de behoefte van je baby aan. Je kunt dan ook gerust borstvoeding op verzoek blijven geven.
    • Als je graag iets meer ritme wilt creëren, kun je ook vaste tijden aanhouden.
    • Laat je baby per voeding goed je borst leegdrinken voordat je de andere borst aanbiedt.
  • Vitamine D3: 10 mcg p.d.
  • Omega 3 en 6: je kleintje krijgt dit via de borstvoeding binnen. Eet of suppleer als moeder daarom voldoende omega 3. Van omega 6 krijgen we vaak al te veel binnen, daarom is suppletie hiervan niet nodig.

FLESVOEDING

  • Aantal melkvoedingen: 3-4 flesvoedingen van 200 ml melk per voeding.
  • Vitamine D3: check op het etiket of er 10 mcg p.d. in zit. Zo niet, suppleer deze apart.
  • Omega 3 en 6: kies voor flesvoeding waar DHA en AA aan toegevoegd zijn.

OEFENHAPJES

  • 1 (à 2) oefenhapje(s) per dag.
  • 3 à 4 lepeltjes groente of fruit per keer. Let op: 1 ingrediënt!

Uitleg voedingsschema baby 6 maanden

De hoofdvoeding van je 6 maanden oude baby bestaat uit borst- of flesvoeding. Daarnaast is het essentieel dat je kleintje vitamine D3 en omega 3 en 6 binnenkrijgt. Ook is het belangrijk dat je baby met oefenhapjes aan de slag gaat, zodat je kindje aan ander eten dan melk leert wennen. Hoeveel je kleintje van alles precies nodig heeft, staat in bovenstaande samenvatting. Uitleg over waarom je baby deze voedingsstoffen nodig heeft, lees je hieronder.

Melkvoedingen voor baby 6 maanden

Melkvoeding blijft de basis voor je kleintje van 6 maanden oud. Wel mag je kindje vanaf nu ook wat water drinken. 

Geef je borstvoeding?

  • Moedermelk past zich aan de behoefte van je baby aan1. Je kunt dan ook gerust borstvoeding op verzoek blijven geven.
  • Laat je baby per voeding goed je borst leegdrinken voordat je de andere borst aanbiedt.

Geef je flesvoeding?

  • Vanaf 6 maanden kun je overstappen op opvolgmelk 2. Uit een rapportage van Keuringsdienst van Waarde blijkt echter dat je ook nummer 1 kunt blijven gebruiken, mits je daarnaast gezonde voeding aan je kindje geeft voor de benodigde behoefte aan bijvoorbeeld ijzer2.
  • De aanbevolen hoeveelheid is 3-4 flesvoedingen van 200 ml melk per voeding. Dit kunnen uiteraard ook 5 voedingen zijn van 160 ml.
  • Dit is een richtlijn. Neem voor persoonlijk advies over de frequentie en hoeveelheid melk contact op met het consultatiebureau. 

Vitamine D3 baby 6 maanden

Vitamine D3 is o.a. belangrijk voor een goede botgezondheid, immuunsysteem en celgroei3 van je kleintje. Hieronder hebben we de belangrijke informatie over vitamine D3 voor je op een rijtje gezet.

Waarom suppletie van vitamine D3 nodig?

Bij suppletie voeg je vitamine D3 aan het voedingspatroon van je kleintje toe. Dit is nodig omdat blootstelling van baby’s aan direct zonlicht (de belangrijkste bron voor vitamine D aanmaak) wordt afgeraden. Ook schijnt niet het hele jaar door de zon even sterk.

Hoe krijgt je kleintje vitamine D3 binnen?

  • Borstvoeding: via suppletie.
  • Flesvoeding: via flesvoeding (controleer hiervoor het etiket).

Wanneer geven?

Omdat vitamine D3 een vetoplosbare vitamine is (oftewel er is vet nodig om de vitamine goed in het lichaam op te nemen), kun je vitamine D3 het beste (in één keer) direct na de (avond)voeding geven.

Hoeveel moet je kleintje innemen?

  • De beste hoeveelheid staat ter discussie in de wetenschappelijke literatuur4.
  • De Nederlandse Gezondheidsraad raadt aan om 10 mcg/p.d. (400 IU/p.d.) te suppleren5.
  • Orthomoleculaire adviezen liggen over het algemeen ietsjes hoger.

Omega 3 en 6 baby 6 maanden

Ook omega 3 en omega 6 zijn belangrijke voedingsstoffen voor je baby. Omega 3 en omega 6 zijn onverzadigde vetzuren die bijdragen aan een normale groei en rijping van bijvoorbeeld de hersenen en ogen6, 7, 8, 9.

Belangrijke feiten over omega 3 en omega 6:

  • Je kindje kan zelf geen omega 3 en omega 6 aanmaken. Het is daarom essentieel dit (net als volwassenen) uit voeding te halen.
  • Borstvoeding bevat verschillende omega 3 en omega 6 vetzuren9. De hoeveelheden kunnen fluctueren afhankelijk van de voeding van de moeder: omega 6 krijgen we vaak rijkelijk binnen, maar omega 3 niet. Vul daarom als mama de voorraden goed aan door 2 à 3 keer per week vette (wilde) vis te eten. Lukt dat niet, gebruik dan suppletie in de vorm van visolie of (vegan) algenolie. Volg hiervoor de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking.
  • Het is belangrijk dat flesvoeding ook verrijkt is met omega 3 en 6. Specifiek gaat het om de vetzuren DHA (= docosahexaeenzuur) en AA (= arachidonzuur)9. Check daarom op het etiket of er DHA en AA in de flesvoeding van je kleintje zit.

Oefenhapjes baby 6 maanden

Met 6 maanden is het belangrijk om te gaan oefenen met andere voeding dan melk. Borst- of flesvoeding blijft voor nu wel de belangrijkste voedingsbron. Maak je dus geen zorgen als je kindje nog niet gelijk zo happig is. Veelal komt dat vanzelf.

Maar hoeveel hapjes geef je nou en waar begin je mee? Hieronder een kort overzicht met de belangrijkste informatie:

  • Begin met 1 oefenhapje per dag. Gaat dit goed, dan kun je op den duur een tweede oefenhap moment aan de dag toevoegen.
  • Geef 3 à 4 lepeltjes groente of fruit per keer.
  • Let op: geef 1 ingrediënt per keer! Lees in deze blog wat geschikte eerste oefenhapjes zijn en met welke voeding je beter nog even kunt wachten.
  • Herhaal hetzelfde ingrediënt een aantal dagen achter elkaar. Daarna ga je over op een andere groente- of fruitsoort en deze smaak herhaal je ook een aantal dagen. Zo ga je door met andere groente- en fruitsoorten.
  • Begin met één oefenmoment per dag. Gaan deze eerste oefenhapjes goed? Dan kun je op een gegeven moment de oefenhapjes uitbreiden naar 2 oefenmomenten per dag. Bijvoorbeeld ’s ochtends fruit en ’s middags groente.
  • Zorg ervoor dat de oefenhapjes geen melkvoeding gaan vervangen. Melk blijft voor je zes maanden oude baby de belangrijkste voedingsbron.
  • Na het oefenen met solo smaken kun je smaakcombinaties maken en de Mama Deli maaltijden en tussendoortjes aan je kleintje geven!

Ook interessant

Wil je graag een overzicht van alle voedingsschema’s?
Die vind je hier: voedingsschema's voor baby's.

Alvast bekend raken met het assortiment van Mama Deli?
Je vindt een overzicht van onze producten hier: babyvoeding kopen. Ook kun je Mama Deli kopen in de Albert Heijn bij jou in de buurt!
 

Referenties

¹ Andreas, N.J., Kampmann, B., & Le-Doare, K.M. (2015). Human breast milk: A review on its composition and bioactivity. Early Human Development, 91(11), 629-635.

2 Keuringsdienst van Waarde (25 februari 2021). Flesvoeding. Seizoen 2021, aflevering 8.

3 Dharmarajan, T.S. (2021). Vitamin D. Geriatric Gastoenterology, 1-29.

4 Carbonare, L.D., Valenti, M.T., Del Forno, F., Caneva, E., Pietrobelli, A. (2017). Vitamin D: Daily vs. monthly use in children and elderly: what is going on? Nutrients, 9(7), 652.

5 Gezondheidsraad (2012). Evaluatie van de voedingsnormen voor vitamine D. Gezondheidsraad, Den Haag.

6 Innis, S.M. (2008). Dietary omega 3 fatty acids and the developing brain. Brain research, 1237, 35-43.

7 Miles, E.A., Childs, C.E. & Calder, P.C. (2021). Long-chain polyunsaturated fatty acids (LCPUFAs) and the developing immune system: a narrative review. Nutrients, 13(1), 247.

8 Plourde, M. & Cunnane, S.C. (2007). Extremely limited synthesis of long chain polyunsaturates in adults: implications for their dietary essentiality and use as supplements. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, 32(4), 619-634.

9 Koletzko, B., Lien, E., Agostoni, C., Böhles, H., Campoy, C., Cetin, I., et al. (2008). The roles of long-chain polyunsaturated fatty acids in pregnancy, lactation and infancy: review of current knowledge and consensus recommendations. Journal of perinatal medicine, 36, 5-14.

Oudere berichten
Nieuwere berichten
Sluit

Nu ook verkrijgbaar in jouw Albert Heijn!

Zo koop jij de favoriete maaltijden van je kleintje eenvoudig tegelijk met de rest van je boodschappen!

Bekijk de locaties

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Toegevoegd aan winkelwagen