✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 60,-

Hoe blijf ik zelf relaxed met een moeilijke eter aan tafel?

Wanneer je een kindje hebt wat weinig of selectief eet, kan dat veel druk op jou als ouder leggen. Dat is niet gek, want voeding is de basis voor groei en ontwikkeling. Veel ouders maken zich dan ook zorgen als hun kind (ineens) minder goed eet. Tegenstrijdig genoeg gaat het eten vaak beter als je zelf relaxed blijft, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom legt orthopedagoog Loes Waanders in deze blog uit hoe je als ouder relaxed blijft met een moeilijke eter aan tafel.

Het is maar een fase

Vragen die ik in de praktijk regelmatig van ouders ontvang zijn:

  • Krijgt hij wel genoeg gezonde voedingsstoffen binnen?
  • Groeit hij wel goed als hij regelmatig een maaltijd overslaat?
  • Slaapt mijn kind wel door als hij een avondmaaltijd overslaat?

Bij het overgrote deel van de kinderen zijn veranderingen op het gebied van eten tijdelijk van aard. Dit gaat gelukkig ook op als je kind (ineens) minder goed eet. Die periode kan overigens best lang duren, dat verschilt per kind. Wil je meer informatie over hoe het komt dat kinderen (tijdelijk) minder goed eten en wat je kunt doen? Lees dan ook deze blog: Mijn kind wil niets eten, wat nu?

Wat doet het met jou?

Als je te maken hebt met een kindje wat minder eet of eten weigert, dan is het belangrijk om je niet alleen te focussen op wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat jouw kindje voldoende binnenkrijgt. Minstens zo belangrijk is om aandacht te hebben voor dat wat het met jou doet. Misschien voel je je onzeker (“Wat doen we niet goed?!”), ongerust (“Straks groeit hij niet goed”) of ervaar je frustratie (“Ik kook elke dag een verse maaltijd, maar hij eet geen hap!”).

Het gevolg is vaak dat je extra je best gaat doen om jouw kindje te laten eten en er vervolgens irritatie ontstaat tijdens de maaltijd. Terwijl druk of een ongezellige sfeer meestal juist averechts werkt. De maaltijd kan zo ongemerkt steeds meer een moment van frustratie en strijd worden en dat is zonde. 
 

Vertrouwen

Probeer daarom die gedachtes die vaak voortkomen uit angst, te vervangen door gedachtes die vertrouwen uitstralen. In plaats van: “Als hij de avondmaaltijd overslaat dan groeit hij niet goed” vervang je dit voor: “Zijn groeicurve verloopt goed, daar vertrouw ik op en de essentiële voedingsstoffen kan ik hem ook al eerder op de dag aanbieden”. Hoe relaxter jij bent, hoe makkelijker het is om rustig te reageren.
 

Houd het gezellig

We weten uit onderzoek en de praktijk dat een gezellige sfeer aan tafel enorm belangrijk is voor kinderen voor het ontwikkelen van een positieve associatie met eten. Het is dan ook de kunst om de controle rondom het eten wat los te laten. Dat betekent overigens niet dat je jouw kindje elke dag zijn lievelingsmenu laat uitkiezen of je drie verschillende maaltijden moet koken. Een handige vuistregel die jou hierbij kan helpen is deze.

Jullie als ouders bepalen WAT jouw kindje eet (dus de maaltijdkeuze) en HOE (afspraken tijdens de maaltijd). Jouw kind bepaalt HOEVEEL hij eet. 

Zo houd je zelf de regie, maar laat je de controle over het eten zelf, wat meer los. Probeer daarom jouw focus tijdens de maaltijd te verleggen. In plaats van telkens actief eten aan te bieden wat jouw kindje weigert of te benoemen dat je vindt dat jouw kindje zo weinig eet, werkt het beter om je op andere zaken te richten.

Bijvoorbeeld:

  • Wat jouw kindje wél eet of proeft (ook al vind je het erg weinig)
  • De dingen die jij/jullie die dag hebben meegemaakt
  • De zon die buiten schijnt
  • Iets grappigs wat er die dag is gebeurd

Dit kost oefening, maar het loont echt!

Hoe start jij de maaltijd?

Het is tot slot ook goed om te kijken hoe jij de maaltijd start. Hoe was jouw nachtrust of hoe verliep jouw werkdag? Ben je die geëindigd met een voldaan gevoel? Of zat alles tegen en kom je zwaar gefrustreerd thuis waar je vervolgens twee jengelende peuters aan treft?

Hoe jij die dag zelf in je vel zit, bepaalt voor een groot deel vanuit welke 'bril' je het gedrag waarneemt (positiever of negatiever). Dit beïnvloedt weer jouw manier van reageren. Ervaar je veel onrust of stress? Hoe meer je geneigd bent om te reageren vanuit irritatie.

Kijk of je dit al kunt veranderen voordat je aan tafel gaat. Bijvoorbeeld door jouw lievelingsmuziek op te zetten in de auto naar huis of even een paar keer diep in en uit de ademen zodat je nét wat rustiger start met de maaltijd.

Tot slot nog een reminder…

Kinderen hebben over weinig zaken regie, wij als volwassenen bepalen het overgrote deel van de dag wat ze doen. Maar eten is daar een uitzondering op. Doet je kind zijn mond niet open, dan kun je proberen wat je wilt… maar het zorgt er niet voor dat hij ineens gaat eten. Focus je daarom op dat waar je wél controle over hebt. En dat is de manier hoe jij ermee omgaat.

HEB JIJ MAMA DELI AL GEPROBEERD?

Wij hebben proefboxen met kraakverse maaltijden voor jouw kleintje. Laat jouw kindje kennismaken met onze smaken.
Oudere berichten
Nieuwere berichten
Sluit

Jij bent onze Valentijn!

Vandaag 14% korting met code: LOVE14

Bekijk de locaties

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Toegevoegd aan winkelwagen