✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 60,-

Is babyvoeding eten gezond?

Voor je kleintje wil je natuurlijk alleen het allerbeste. Dus ook de beste babyvoeding. Maar betekent dit dat je altijd alle maaltijden zelf moet klaarmaken of is kant-en-klare babyvoeding eten ook gezond voor je kindje? Benieuwd naar het antwoord op deze vraag? Blijf dan vooral lezen, want in deze blog beantwoorden wij de vraag ‘is babyvoeding eten gezond?’.

Wetenschappelijk onderzoek naar gezonde babyvoeding

Het leuke is, dat naar dit vraagstuk onderzoek is gedaan. In dit onderzoek zijn commerciële kant-en-klare kindervoedingsmaaltijden vergeleken met recepten uit de top-20 bestverkochte kindervoedingskookboeken1.

Uit deze studie blijkt onder andere dat:

  • Commerciële kant-en-klare babyvoeding meer verschillende groentesoorten per maaltijd bevat.
  • In kant-en-klare babyvoeding de hoeveelheden energie en vet beter zijn afgestemd.
  • Recepten uit kookboeken daarentegen vaak iets goedkoper zijn om te maken.

Op basis van deze onderzoeksresultaten kun je concluderen dat je zonder schuldgevoel kant-en-klare babyvoeding kunt geven aan je kindje. Sterker nog, kant-en-klare babyvoeding eten kan volgens dit onderzoek soms dus zelfs iets gezonder zijn.

Altijd kritisch blijven als het gaat om babyvoeding

Nu moet je bij onderzoeken altijd kritisch blijven:

  • Zo is in deze studie bijvoorbeeld niet duidelijk om wat voor kant-en-klaar maaltijden het gaat. Diepvries en/of vers en/of lang houdbaar? Daar zullen verschillen tussen zitten in voedingswaarden.
  • Ook kun je niet alle babyvoeding over één kam scheren: er bestaan minder gezonde varianten van babyvoeding op de markt. Bijvoorbeeld met onnodige toevoegingen.
  • Bovendien kun je stellen dat niet alle ouders recepten uit kinderkookboeken even strikt zullen opvolgen maar deze eerder als richtlijn gebruiken. Daardoor kan dit tot hele andere voedingswaarden op het bord leiden (en dus tot andere onderzoeksresultaten).

Met andere woorden: je kunt eigenlijk het beste zelf goed per merk bekijken of de babyvoeding gezond is. Om je hierbij te helpen, hebben wij drie tips opgesteld!
 

Drie tips bij het uitkiezen van gezonde babyvoeding:

1. Pure ingrediënten

Kies voor babyvoeding met alleen pure ingrediënten. Met puur bedoelen we babyvoeding waar geen overbodige en onnatuurlijke ingrediënten aan toegevoegd zijn. Denk hierbij aan suiker, kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen en kunstmatige conserveermiddelen. Je leest dit op het etiket.

2. Maximale hoeveelheid voedingsstoffen

Kies voor babyvoeding waar zoveel mogelijk voedingsstoffen in zitten. Voedingsstoffen zijn namelijk belangrijk voor de ontwikkeling van het lichaam van je kindje. Eén van de unieke eigenschappen van Mama Deli babyvoeding is dat de maaltijden direct na bereiding ingevroren worden. Zo blijven zoveel mogelijk voedingsstoffen behouden!

3. Groente en fruit

Kies voor babyvoeding dat vooral uit groente en fruit bestaat. Groente en fruit bevatten namelijk naast vitaminen en mineralen ook veel vezels. Deze vezels zijn buitengewoon belangrijk voor de gezondheid2 van je kleintje. Zo dragen vezels onder andere bij aan een goede darmflora.

Een goede darmflora is belangrijk omdat het microbioom in de darmen (= de verzamelnaam voor alle micro-organismen die daar leven) ook wel het “tweede brein” wordt genoemd. Dit microbioom beïnvloedt niet alleen hoe de ontlasting van je kindje eruitziet, maar heeft ook invloed op het gedrag en de emoties van je kleintje3!
 

Is Mama Deli babyvoeding eten gezond?

De missie van Mama Deli is ieder kind een goede start te geven. De babyvoeding van Mama Deli bestaat dan ook uit pure ingrediënten, bevat zoveel mogelijk voedingsstoffen en bestaat altijd voor het grootste deel uit groente en/of fruit. Mama Deli babyvoeding is dan ook zeker gezond om aan je kleintje te geven!

Mama Deli babyvoeding bestaat uit maaltijden, tussendoortjes en havermoutjes. Benieuwd naar ons gehele assortiment? Bezoek dan onze shop:

Babyvoeding kopen

Referenties

1 Carstairs, S.A., Craig, L.C.A., Marais, D., E Bora, O, Kiezebrink, K. (2016). A comparison of prepared commercial infant feeding meals with home-cooked recipes. Archives of Disease in Childhood, 101, 1037-1042.

2 Anderson, J.W., Baird, P., Davis, R.H., Jr., Ferreri, S., Knudtson, M., Koraym, A., Waters, V., & Williams, C.L. (2009). Health benefits of dietary fiber. Nutrition reviews, 67(4), 188-205.

3 Foster, J. A. (2013). Gut feelings: Bacteria and the brain. Cerebrum: the Dana forum on brain science, 2013, 9.

Oudere berichten
Nieuwere berichten
Sluit

Levering tijdens Pinksteren

Tijdens Pinksteren hebben we aangepaste leveringen.

Meer info

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Toegevoegd aan winkelwagen