✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 60,-

Help, mijn kindje vraagt de hele tijd om eten! Wat nu?

Herken je dat, van die dagen waarop je kindje de hele tijd om eten vraagt? Soms om gek van te worden. Maar waar komt die trek nou eigenlijk vandaan en wat kun jij je kleintje dan het beste geven? Kindervoedingscoach Dr. Femke beantwoordt deze vragen in onderstaande blog: help, mijn kindje vraagt de hele tijd om eten! Wat nu?

Oorzaken

Wist je dat er verschillende redenen kunnen zijn waarom je kindje om eten vraagt?

Reden 1: trek

Meestal zal je kindje gewoon écht trek hebben en is het logisch dat je kleintje om eten vraagt. Vraagt je kindje echter vaker dan 5 keer per dag om eten (lees: 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes), dan kunnen de volgende twee aspecten een rol spelen:

  • De vorige maaltijd was niet verzadigend genoeg.
  • Je kindje zit in een groeispurt

Tip van Dr. Femke: voorzie de maaltijden van voldoende (goede) vetten, eiwitten en vezels. Deze voedingsstoffen werken namelijk verzadigend.1 Voorbeelden zijn:

  • Vetten: olijfolie, avocado, noten, pitten, zaden, vette (wilde) vis, cacao, kokos(melk/rasp).
  • Eiwitten: eieren, gevogelte, vis, zeevruchten, noten, pitten, zaden, peulvruchten, (geiten/schapen) zuivel.
  • Vezels: groenten, fruit, paddenstoelen, volkoren granen.

Reden 2: dorst

Kleine kinderen verwarren honger nog vaak met dorst. Het zou daarom ook goed kunnen dat je kindje eigenlijk behoefte heeft aan drinken, in plaats van eten.

Tip van Dr. Femke: biedt je kleintje overdag regelmatig een beker water aan. Probeer de beker in één keer leeg te laten drinken (i.p.v. nipjes drinken), dan hoeft het lichaam niet continue de balans op te maken.

Reden 3: je kindje is eigenlijk op zoek naar iets anders

Soms komt het ook voor dat je kindje zegt dat hij trek heeft, maar eigenlijk op zoek is naar iets anders zoals aandacht of vermaak. De volgende twee voorbeelden kunnen dit het beste illustreren:

Voorbeeld 1: je kindje vraagt om eten omdat hij zich verveelt en eten een activiteit is. Waar je kleintje dus eigenlijk naar op zoek is, is vermaak. Iets om mee te spelen zou deze ‘honger’ dan ook goed kunnen stillen.

Voorbeeld 2: je kindje vraagt om eten omdat hij je aandacht wilt en deze krijgt via het klaarmaken van een maaltijd. Waar je kindje dus eigenlijk naar op zoek is, is jouw aanwezigheid bij hem. Een boekje voorlezen, even knuffelen of samen wandelen zou deze ‘honger’ daarom ook goed kunnen stillen.

Tip van Dr. Femke: probeer eerst te achterhalen welke behoefte er daadwerkelijk achter de vraag naar eten zit. Heeft je kleintje daadwerkelijk trek of zoekt hij eigenlijk iets anders?

Waarom niet gewoon eten geven?

Doordat kleintjes ook om eten kunnen vragen terwijl zij eigenlijk geen trek hebben, loont het om voortaan eerst de situatie even te bestuderen voordat je eten geeft. Wat zegt je instinct? Wat zie je bij je kindje? Hoe is de rest van de dag verlopen? Vaak kun je op basis van deze vragen al een goede inschatting maken of je kindje echt trek heeft, of eigenlijk op zoek is naar iets anders. Daarnaast stimuleer je hiermee het beter herkennen van hongersignalen door je kleintje. Bovendien draagt het bij aan een stabielere bloedsuikerspiegel als je kindje niet de hele dag door eet2.

Tip van Dr. Femke: geef na 16:00 uur vooral rauwkost als je kleintje trek heeft. Grote kans dat deze trek namelijk van het avondeten ‘afgaat’ en zo gaat het ten minste niet ten koste van de groente inname.

Mama Deli babyvoeding

Wist je dat we bij de samenstelling van Mama Deli producten ook rekening houden met verzadiging? Zo voegen wij bijvoorbeeld aan elk hapje een klein beetje olie toe zodat niet alleen vitamines en mineralen beter opgenomen worden2,3,4, maar je kleintje ook meer verzadigd raakt1. Je leest hier meer over in de blog: olijf- en kokosolie in de babyvoeding van Mama Deli. Wil jij ook Mama Deli babyvoeding aan je kleintje geven? Je koopt onze producten hier: babyvoeding kopen.

Referenties

1 Benelam, B. (2009). Satiation, satiety and their effects on eating behaviour. Nutrition Bulletin, 34(2), 126-173.

2 Brown, M.J., Ferruzzi, M.G., Nguyen, M.L., Cooper, D.A., Eldridge, A.L., Schwartz, S.J. & White, W.S. (2004). Carotenoid bioavailability is higher from salads ingested with full-fat than with fat-reduced salad dressings as measured with electrchemical detection. The American Journal of Clinical Nutrition, 80(2), 396-403.

3 Kopec, R.E., Cooperstone, J.L., Schweiggert, R.M., Young, G.S., Harrison, E.H., Francis, D.M., Clinton, S.K., Schwartz, S.J. (2014). Avocado consumption enhances human postprandial provitamin A absorption and conversion form a novel high-β- carotene tomato sauce and from carrots. The journal of Nutrition, 144(8), 1158-1166.

4 Uauy, R. & Dangour, A.D. (2009). Fat and fatty acid requirements and recommendations for infants of 0-2 years and children of 2-18 years. Annals of Nutrition and Metabolism, 55(1-3).

 

HEB JIJ MAMA DELI AL GEPROBEERD?

Wij hebben proefboxen met kraakverse maaltijden voor jouw kleintje. Laat jouw kindje kennismaken met onze smaken.
Oudere berichten
Nieuwere berichten
Sluit

Jij bent onze Valentijn!

Vandaag 14% korting met code: LOVE14

Bekijk de locaties

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Toegevoegd aan winkelwagen