✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 60,-

Voedingsschema voor baby van 3 maanden

Met 3 maanden is er een belangrijke wijziging in het voedingsschema van je baby: je kunt stoppen met het geven van vitamine K! Een andere wijziging betreft de hoeveelheid melk die je kleintje krijgt, omdat je baby steeds iets groter en zwaarder wordt. Wil je weten hoe het voedingsschema van je baby van 3 maanden oud er precies uit ziet? Lees dan snel verder.

Samenvatting voedingsschema voor baby 3 maanden:

Hieronder kun je in één oogopslag het voedingsschema van je kleintje zien. Onder de samenvatting lees je de uitleg over waarom je kleintje deze voedingsstoffen nodig heeft.

BORSTVOEDING

  • Aantal melkvoedingen: voed op verzoek of houd vaste tijden aan als je graag meer ritme wilt creëren.
  • Vitamine D3: 10 mcg p.d.
  • Omega 3 en 6: je kleintje krijgt dit via de borstvoeding binnen. Eet of suppleer als moeder daarom voldoende omega 3. Van omega 6 krijgen we vaak al te veel binnen, daarom is suppletie hiervan niet nodig.

Let op: vitamine K hoef je dus niet meer te geven!

FLESVOEDING

  • Aantal melkvoedingen: circa 5 voedingen per dag. Richtlijn: 150 ml/cc per dag per kg lichaamsgewicht.
  • Vitamine D3: check op het etiket of er 10 mcg p.d. in zit. Zo niet, suppleer deze apart.
  • Omega 3 en 6: kies voor flesvoeding waar DHA en AA aan toegevoegd zijn.

Let op: vitamine K hoef je dus niet meer te geven!

Uitleg voedingsschema voor baby 3 maanden

De voeding van je 3 maanden oude baby bestaat uit borst- of flesvoeding. Daarnaast is het belangrijk dat je kleintje vitamine D3 en omega 3 en 6 binnenkrijgt. Hoeveel je kleintje van alles precies nodig heeft, staat in bovenstaande samenvatting. Uitleg over wat deze voedingsstoffen precies voor je kleintje betekenen, lees je hieronder.

Melkvoedingen voor baby 3 maanden

Geef je borstvoeding?

  • Dan kun jij je baby van 3 maanden oud op verzoek blijven voeden.
  • Wil je graag wat meer structuur bij het geven van borstvoeding? Je kunt eventueel vaste tijden aanhouden om wat meer ritme te creëren.
  • Laat je baby per voeding goed je borst leegdrinken voordat je de andere borst aanbiedt.

Geef je flesvoeding?

  • Over het algemeen wordt 150 ml/cc per dag per kg lichaamsgewicht als richtlijn gehanteerd1.
  • Weegt je baby bijvoorbeeld 5,5 kg, dan drinkt je kleintje 5,5 x 150 ml = 825 ml op een dag.
  • 825 ml / 5 = 165 ml per voeding.
  • Dit is een richtlijn. Neem voor persoonlijk advies over de frequentie en hoeveelheid melk contact op met het consultatiebureau.
     

Vitamine D3 voor baby 3 maanden 

Belangrijk voor?

O.a. goede botgezondheid, immuunsysteem en celgroei2.

Waarom suppletie nodig?

Bij suppletie voeg je vitamine D3 aan het voedingspatroon van je kleintje toe. Dit is nodig omdat blootstelling van baby’s aan direct zonlicht (de belangrijkste bron voor vitamine D aanmaak) wordt afgeraden. Ook schijnt niet het hele jaar door de zon even sterk.

Hoe krijgt je kleintje vitamine D3 binnen?

  • Borstvoeding: via suppletie.
  • Flesvoeding: via flesvoeding (controleer hiervoor het etiket).

Wanneer geven?

Omdat vitamine D3 een vetoplosbare vitamine is (oftewel er is vet nodig om de vitamine goed in het lichaam op te nemen), kun je vitamine D3 het beste (in één keer) direct na de (avond)voeding geven.

Hoeveel moet je kleintje innemen?

  • De beste hoeveelheid staat ter discussie in de wetenschappelijke literatuur3.
  • De Nederlandse Gezondheidsraad raadt aan om 10 mcg/p.d. (400 IU/p.d.) te suppleren4.
  • Orthomoleculaire adviezen liggen over het algemeen ietsjes hoger.

Omega 3 en 6 voor baby 3 maanden

Ook omega 3 en omega 6 zijn belangrijke voedingsstoffen voor je baby van 3 maanden. Omega 3 en omega 6 zijn onverzadigde vetzuren die bijdragen aan een normale groei en rijping van bijvoorbeeld de hersenen en ogen5, 6, 7, 8.

Belangrijke informatie over omega 3 en omega 6:

  • Je kindje kan zelf geen omega 3 en omega 6 aanmaken. Het is daarom essentieel dit (net als volwassenen) uit voeding te halen.
  • Borstvoeding bevat verschillende omega 3 en omega 6 vetzuren8. De hoeveelheden kunnen fluctueren afhankelijk van de voeding van de moeder: omega 6 krijgen we vaak rijkelijk binnen, maar omega 3 niet. Vul daarom als mama je voorraad omega 3 goed aan door 2 à 3 keer per week vette (wilde) vis te eten. Lukt dat niet, gebruik dan suppletie in de vorm van visolie of (vegan) algenolie. Volg hiervoor de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking.
  • Het is belangrijk dat flesvoeding ook verrijkt is met omega 3 en 6. Specifiek gaat het om de vetzuren DHA (= docosahexaeenzuur) en AA (= arachidonzuur) 8. Check daarom op het etiket of er DHA en AA in de flesvoeding van je kleintje zit.

Oefenhapjes

Hoewel je baby al een stuk groter is dan bij de geboorte, zijn nog niet alle organen voldoende ontwikkeld om andere voeding dan borstvoeding of flesvoeding te verteren. Wij raden dan ook af om op deze leeftijd te beginnen met oefenhapjes, in verband met het risico op allergieën. Wanneer je wel het beste met oefenhapjes kunt beginnen, lees je in deze blog: wanneer beginnen met de eerste hapjes.

Ook interessant

Benieuwd naar het voedingsschema voor volgende maand? 
Bekijk dan hier het voedingsschema voor baby's van 4 maanden.

Wil je graag een overzicht van alle voedingsschema’s?
Dat vind je hier: voedingsschema voor baby's.

Wil je alvast bekend raken met het assortiment van Mama Deli?
Je vindt een overzicht van onze producten hier: babyvoeding kopen.
 

Referenties:

1 Centrum voor Jeugd en Gezin (2021). Flesvoeding voor je kind van 0 tot 1 jaar.

2 Dharmarajan, T.S. (2021). Vitamin D. Geriatric Gastoenterology, 1-29.

3 Carbonare, L.D., Valenti, M.T., Del Forno, F., Caneva, E., Pietrobelli, A. (2017). Vitamin D: Daily vs. monthly use in children and elderly: what is going on? Nutrients, 9(7), 652.

4 Gezondheidsraad (2012). Evaluatie van de voedingsnormen voor vitamine D. Gezondheidsraad, Den Haag.

5 Innis, S.M. (2008). Dietary omega 3 fatty acids and the developing brain. Brain research, 1237, 35-43.

6 Miles, E.A., Childs, C.E. & Calder, P.C. (2021). Long-chain polyunsaturated fatty acids (LCPUFAs) and the developing immune system: a narrative review. Nutrients, 13(1), 247.

7 Plourde, M. & Cunnane, S.C. (2007). Extremely limited synthesis of long chain polyunsaturates in adults: implications for their dietary essentiality and use as supplements. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, 32(4), 619-634.

8 Koletzko, B., Lien, E., Agostoni, C., Böhles, H., Campoy, C., Cetin, I., et al. (2008). The roles of long-chain polyunsaturated fatty acids in pregnancy, lactation and infancy: review of current knowledge and consensus recommendations. Journal of perinatal medicine, 36, 5-14.

Oudere berichten
Nieuwere berichten
Sluit

Nu ook verkrijgbaar in jouw Albert Heijn!

Zo koop jij de favoriete maaltijden van je kleintje eenvoudig tegelijk met de rest van je boodschappen!

Bekijk de locaties

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Toegevoegd aan winkelwagen