✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 60,-

Voedingsschema voor baby van 12 maanden

Hiep, hiep, hoera! Je kindje is 1 jaar oud, van harte gefeliciteerd! Kun je nog herinneren hoe klein je baby was, net na de geboorte? Wat een verschil hè met je 1-jarige dreumes van nu. Voeding heeft een belangrijke rol gespeeld bij de groei van je kindje. Wil je weten hoe je die ontwikkeling ook in dit nieuwe levensjaar zo goed mogelijk met voeding kunt ondersteunen? Hieronder delen we onze kennis en tips.

1 jaar oud: hoe zit het met melkvoedingen?

Tot nu toe heeft je kleintje borst- en/of flesvoeding gehad, maar geef je dat na 1 jaar eigenlijk nog steeds? Het antwoord: dat verschilt per voedingsmethode!

Borstvoeding:

  • Je kunt door blijven gaan met borstvoeding geven, zolang moeder en kind dat willen.
  • Het advies (onder andere van de WHO) is om tot 2 jaar borstvoeding te blijven geven (naast bijvoeding vanaf 6 maanden)1. Langer dan 2 jaar kan uiteraard ook, als dat voor mama en kind goed voelt.
  • Geef je borstvoeding en wil je stoppen? Dan mag je kindje met 1 jaar overgaan op het drinken van koemelk, schapenmelk of geitenmelk (circa 2 bekertjes per dag2).

Flesvoeding:

  • Vanaf 1 jaar mag je kindje koemelk, schapenmelk of geitenmelk drinken2, 3. Je kunt dus stoppen met het geven van flesvoeding.
  • Geef circa 2 bekertjes koe-, schapen-, of geitenmelk per dag2.

1 jaar: je kleintje mag met de pot mee-eten!

Vanaf 1 jaar mag je kleintje met jullie maaltijden mee-eten2. Dat betekent dat je kindje vanaf nu vrijwel alles mag eten. Wel hebben we een aantal handige tips:

  • Bouw het gebruik van sterke kruiden in de maaltijd langzaam op.
    Geef dus niet gelijk een pittige curry.
  • Beperk bewerkte voedingsmiddelen waar suiker en te veel zout in zit.
    Deze producten verstoren de balans in het lichaam4. Kies daarom voor zo puur mogelijke voeding.
  • Probeer zoveel mogelijk variatie in het eten aan te brengen5.
    Zo krijgt je kleintje een rijk pallet aan vitamines en mineralen binnen5. Ook zorgt een divers voedingspatroon voor een divers microbioom (= de verzamelnaam voor alle beestjes in en op ons lichaam)6. Dat is super fijn, want hoe groter deze diversiteit, hoe veerkrachtiger je kleintje is om te herstellen van verstoringen6!
  • Vermijd zout broodbeleg zoals kaas en ham2.
    Je kunt wel bijvoorbeeld hüttenkäse, zachte geitenkaas, kip- of kalkoenfilet geven. Andere opties voor broodbeleg zijn 100% notenpasta, humus, avocado en ei.
  • Geef je kindje maximaal 5 maaltijden op een dag: 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes.
    Vaker op een dag eten kan namelijk tot overgewicht leiden7. Tips voor tussendoortjes:
    • Rauwkost zoals komkommer met hummus of amandelpasta
    • Vers of gedroogd fruit (max 3 per dag)
    • Mama Deli havermoutje
    • Plakje zelfgemaakt bananenbrood (zonder toegevoegd suiker)
    • Ei
    • Zelfgemaakte havermoutrepen
    • Mama Deli tussendoortje
  • Sla 12+ maanden maaltijden van Mama Deli in.
    Theoretisch gezien kan je kindje namelijk met de pot mee-eten, praktisch gezien weten we maar al te goed dat sommige maaltijden nog wat uitdagend kunnen zijn bij de leeftijd van 1 jaar. Denk bijvoorbeeld aan een lekkere maaltijdsalade of sushi. Het is fijn als je op zulke momenten een lekkere kraakverse maaltijd van Mama Deli op tafel kunt zetten voor je kleintje!

1 jaar: welke vitamines en mineralen heeft je kleintje nodig?

Gezonde voeding vormt de basis voor het binnenkrijgen van voldoende vitamines en mineralen. Uitzonderingen hierop zijn vitamine D en omega 3. Kleine kinderen krijgen deze voedingsstoffen vaak niet genoeg binnen. Daarom is het verstandig deze voedingsstoffen te suppleren. Suppleren betekent dat je de vitamine toevoegt aan het voedingspatroon van je kleintje.

Vitamine D3

Is o.a. belangrijk voor een goede botgezondheid, immuunsysteem en celgroei8 van je kleintje.

Hoeveel moet je kleintje innemen?

  • 10 mcg/p.d. (400 IU/p.d.), volgens de Nederlandse Gezondheidsraad9.
  • Orthomoleculaire adviezen liggen vaak ietsjes hoger.
  • De beste hoeveelheid staat ter discussie in de wetenschappelijke literatuur10.

Waarom is suppletie van vitamine D3 nodig?

Blootstelling van baby’s aan direct zonlicht (de belangrijkste bron voor vitamine D aanmaak) wordt afgeraden. Ook schijnt niet het hele jaar door de zon even sterk.

Wanneer suppletie van vitamine D3 geven?

Omdat vitamine D3 een vetoplosbare vitamine is (oftewel er is vet nodig om de vitamine goed in het lichaam op te nemen), kun je vitamine D3 het beste direct na de voeding geven.

Omega 3

Is een onverzadigd vetzuur dat bijdraagt aan een normale groei en rijping van bijvoorbeeld de hersenen en ogen11, 12, 13, 14.

Hoeveel moet je kleintje innemen?

  • Volgens de WHO: minimaal 10-12 mg/kg DHA15.
  • Volgens EFSA: 100 mg DHA15.
  • Orthomoleculaire adviezen liggen over het algemeen iets hoger.

Waarom is (suppletie van) omega 3 nodig?

Je kindje kan zelf geen omega 3 aanmaken. Het is daarom essentieel dit uit voeding te halen.

Hoe krijgt je kleintje vanaf 1 jaar omega 3 binnen?

  • Via borstvoeding. Zorg er als moeder voor dat je je eigen voorraad goed blijft aanvullen. Dit doe je door 2 à 3 keer per week vette (wilde) vis te eten. Lukt dat niet, gebruik dan suppletie in de vorm van visolie, levertraan of (vegan) algenolie. Volg hiervoor de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking.
  • Via het eten van vette (wilde) vis (2x p.w.) of via suppletie in de vorm van visolie, levertraan of (vegan) algenolie. Dit is dus belangrijk als je kindje geen borst- of flesvoeding krijgt.

1 jaar: lekker veel proosten met water!

Water drinken is essentieel voor je kleintje. Water is namelijk vitaal voor allerlei lichaamsprocessen16. Biedt daarom vooral water aan. Is je kindje niet zo happig op water? Probeer dan eens een (herbruikbaar) rietje of een leuke drinkbeker, dat werkt vaak magisch.

In sap zitten veel fruitsuikers, dat is daarom minder geschikt om te geven. Ook kan het voor darmproblemen zorgen, met peuterdiarree tot gevolg17. Tip: wil jij je kindje zo nu en dan wat lekkers te drinken geven? Leng het sap aan met water!

Mama Deli is er voor jou

Wij staan graag voor je klaar om je op het gebied van kindervoeding te helpen. Niet alleen met onze vriesverse producten, maar ook met kennis en (persoonlijke) tips. Dus, heb je misschien een vraag over kindervoeding? Stel hem gerust aan onze kindervoedingscoach: Dr. Femke! Benieuwd naar een overzicht van al onze producten? Je vindt het hier: Mama Deli babyvoeding.

Referenties

¹ World Health Organisation. Breastfeeding recommendations. Geraadpleegd op 13 december 2021, van Breastfeeding (who.int).

2 Stichting Voedingscentrum Nederland (2018). Lust ik wel! Van eerste hapjes tot alles wat de pot schaft.

3 Leung, A. K., & Sauve, R. S. (2003). Whole cow's milk in infancy. Paediatrics & child health8(7), 419–421.

4 Elizabeth, L., Machado, P., Zinöcker, M., Baker, P., & Lawrence, M. (2020). Ultra-processed foods and health outcomes: a narrative review. Nutrients12(7), 1955.

5 De Olivera Otto, M.C., Anderson, C.A.M., Dearborn, J.L., Ferranti, E.P., Mozaffarian, D., Rao, G., Wylie-Rosett, J., & Lichtenstein, A.H. Dietary diversity: implications for obesity prevention in adult populations: a science advisory from the American Heart Association. Circulation, 138(11), e160-e168.

6 Heiman, M. L., & Greenway, F. L. (2016). A healthy gastrointestinal microbiome is dependent on dietary diversity. Molecular metabolism5(5), 317–320.

7 Paoli, A., Tinsley, G., Bianco, A., & Moro, T. (2019). The influence of meal frequency and timing on health in humans: the role of fasting. Nutrients11(4), 719.

8 Dharmarajan, T.S. (2021). Vitamin D. Geriatric Gastoenterology, 1-29.

9 Gezondheidsraad (2012). Evaluatie van de voedingsnormen voor vitamine D. Gezondheidsraad, Den Haag.

10 Carbonare, L.D., Valenti, M.T., Del Forno, F., Caneva, E., Pietrobelli, A. (2017). Vitamin D: Daily vs. monthly use in children and elderly: what is going on? Nutrients, 9(7), 652.

11 Innis, S.M. (2008). Dietary omega 3 fatty acids and the developing brain. Brain research, 1237, 35-43.

12 Miles, E.A., Childs, C.E. & Calder, P.C. (2021). Long-chain polyunsaturated fatty acids (LCPUFAs) and the developing immune system: a narrative review. Nutrients, 13(1), 247.

13 Plourde, M. & Cunnane, S.C. (2007). Extremely limited synthesis of long chain polyunsaturates in adults: implications for their dietary essentiality and use as supplements. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, 32(4), 619-634.

14 Koletzko, B., Lien, E., Agostoni, C., Böhles, H., Campoy, C., Cetin, I., et al. (2008). The roles of long-chain polyunsaturated fatty acids in pregnancy, lactation and infancy: review of current knowledge and consensus recommendations. Journal of perinatal medicine, 36, 5-14.

15 Monnard, C., & Fleith, M. (2021). Total Fat and Fatty Acid Intake among 1-7-Year-Old Children from 33 Countries: Comparison with International Recommendations. Nutrients13(10), 3547.

16 Jéquier, E., & Constant, F. (2010). Water as an essential nutrient: the physiological basis of hydration. European Journal of Clinical Nutrition, 64(2), 115-123.

17 Gottenbos, N. 2018. De Poepdokter junior. Voor een gezonde bips. Splint Media B.V.

Oudere berichten
Nieuwere berichten
Sluit

Jij bent onze Valentijn!

Vandaag 14% korting met code: LOVE14

Bekijk de locaties

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Toegevoegd aan winkelwagen