✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 70,-

Voedingsschema voor baby van 11 maanden

Benieuwd naar wat je kleintje van 11 maanden allemaal mag eten en hoeveel? In dit voedingsschema lees je er alles over! De benodigde voedingsstoffen komen aan bod, plus een praktisch voorbeeld voor hoe het dagmenu van je kindje eruit kan zien. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder!

Samenvatting voedingsschema baby 11 maanden           

Melkvoedingen, vast voedsel, vitamine D3, omega 3 en omega 6 zijn de belangrijkste voedingsstoffen voor je kleintje. Hoeveel je kleintje van alles nodig heeft, lees je in deze samenvatting. Waarom je kindje het nodig heeft, volgt eronder.

BORSTVOEDING

  • Aantal melkvoedingen: op verzoek.
  • Vitamine D3: 10 mcg per dag via suppletie.
  • Omega 3 en 6: je kleintje krijgt dit via borstvoeding binnen. Eet of suppleer als moeder daarom voldoende omega 3. Van omega 6 krijgen we vaak al te veel binnen, daarom is suppletie hiervan niet nodig.

FLESVOEDING

  • Aantal melkvoedingen: 2 flesvoedingen per dag van 200 ml per voeding.
  • Vitamine D3: als het goed is, zit er 10 mcg per dag in de flesvoeding. Zo niet, suppleer deze dan apart.
  • Omega 3 en 6: kies voor flesvoeding waar DHA en AA aan toegevoegd zijn.

DRINKEN

  • Laat je kleintje water drinken uit een bekertje.

HAPJES

  • Je kunt 3 hoofdmaaltijden en 1 à 2 tussendoortjes aanbieden.
     

Uitleg voedingsschema baby 11 maanden

Gezonde voeding is essentieel voor een goede ontwikkeling van je kleintje. Iedere voedingsstof draagt weer op een andere manier bij aan het lichaam. We hebben de belangrijkste voedingsstoffen voor je kleintje van 11 maanden hieronder op een rijtje gezet, inclusief uitleg waarom ze essentieel zijn.

Melkvoedingen voor baby 11 maanden

Melkvoedingen bevatten belangrijke brand- en bouwstoffen voor je baby. Brandstoffen zorgen voor energie en bouwstoffen zijn onmisbaar voor de groei en ontwikkeling van je kleintje. Daarom is het belangrijk melkvoedingen met 11 maanden te blijven geven.

Geef je borstvoeding?
  • Je kunt borstvoeding op verzoek blijven geven. Past een vast ritme beter bij je? Dan kun je ook vaste tijden aanhouden.
  • Wist je dat moedermelk zich aanpast aan de behoefte van je baby?1 Je kindje krijgt met moedermelk dus precies binnen wat hij nodig heeft.
  • Laat je baby per voeding goed je borst leegdrinken voordat je de andere borst aanbiedt.
Geef je flesvoeding?
  • Je kunt 2 flesvoedingen per dag geven, van 200 ml melk per voeding. Dit is een richtlijn. Neem voor persoonlijk advies over de frequentie en hoeveelheid melk contact op met het consultatiebureau.
  • Wanneer je kleintje genoeg heeft gehad, geeft je baby dat zelf aan. De fles hoeft dus niet altijd helemaal leeg gedronken te worden. 

Vitamine D3 voor baby 11 maanden

Vitamine D3 is o.a. belangrijk voor een goede botgezondheid, immuunsysteem en celgroei2 van je kleintje. Hieronder staat de belangrijkste informatie over vitamine D3 op een rijtje.

Hoe krijgt je kleintje vitamine D3 binnen?

Idealiter via zonlicht maar omdat blootstelling aan direct zonlicht voor baby’s wordt afgeraden (en de zon niet het hele jaar even sterk schijnt), is suppletie nodig. Bij suppletie voeg je vitamine D3 aan het voedingspatroon van je kleintje toe.

Hoeveel vitamine D3 heeft mijn kleintje nodig?

  • 10 mcg/p.d. (400 IU/p.d.), volgens de Nederlandse Gezondheidsraad3.
  • Orthomoleculaire adviezen liggen vaak ietsjes hoger.
  • De beste hoeveelheid staat ter discussie in de wetenschappelijke literatuur4.

Hoe geef je vitamine D3?

  • Borstvoeding: via suppletie (je koopt het bij de drogist).
  • Flesvoeding: via flesvoeding (controleer voor de zekerheid het etiket).

Wanneer geef je suppletie van vitamine D3?

Omdat vitamine D3 een vetoplosbare vitamine is (oftewel er is vet nodig om de vitamine goed in het lichaam op te nemen), kun je vitamine D3 het beste direct na de voeding geven. 

Omega 3 en 6 voor baby 11 maanden

Ook omega 3 (alfolinoleenzuur) en omega 6 (linolzuur) zijn belangrijke voedingsstoffen voor je baby. Ze worden ook wel ‘essentiële vetzuren’ genoemd, omdat het lichaam deze vetzuren niet zelf kan aanmaken. Het is dus ‘essentieel’ om deze te eten.

Uit deze twee specifieke vetzuren kan het lichaam weer andere omega 3 en 6 vetzuren aanmaken, zoals DHA (docosahexaeenzuur) uit alfolinoleenzuur en AA (arachidonzuur) uit linolzuur.

Waarom zijn omega 3 en omega 6 belangrijke voedingsstoffen voor je baby?

  • Essentiele vetzuren zijn nodig voor een normale groei en ontwikkeling van kinderen5, 6, 7, 8.
  • DHA helpt om normaal te kunnen zien en het draagt bij tot de instandhouding van de normale hersenfunctie9.

Belangrijk om te weten over omega 3 en omega 6:

  • Je kindje kan dus zelf geen omega 3 en omega 6 aanmaken. Het is daarom essentieel dit (net als volwassenen) uit voeding te halen.
  • Borstvoeding bevat verschillende omega 3 en omega 6 vetzuren8. De hoeveelheden kunnen fluctueren afhankelijk van de voeding van de moeder: omega 6 krijgen we vaak rijkelijk binnen, maar omega 3 niet. Vul daarom als mama de voorraden goed aan door 2 à 3 keer per week vette (wilde) vis te eten. Lukt dat niet, gebruik dan suppletie in de vorm van visolie, levertraan of (vegan) algenolie. Volg hiervoor de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking.
  • Het is belangrijk dat flesvoeding ook verrijkt is met omega 3 en 6. Specifiek gaat het om de vetzuren DHA (= docosahexaeenzuur) en AA (= arachidonzuur)8. Check daarom op het etiket of er DHA en AA in de flesvoeding van je kleintje zit.

Drinken voor baby 11 maanden

Probeer je kleintje te laten wennen aan water drinken uit een bekertje. Water drinken is namelijk vitaal voor allerlei lichaamsprocessen10.
 

Hapjes voor baby 11 maanden

Met 11 maanden kun jij je kleintje 3 hoofdmaaltijden en 1 à 2 tussendoortjes aanbieden, naast de melkvoedingen. In de praktijk kan het voedingsschema van je kindje er dan als volgt uit zien:

  • Ochtend: melkvoeding // smoothie van pompoen, kokosmelk en mango. Sprenkel er klein gesneden bosbessen over zodat je kindje moet kauwen (dit is goed voor de spijsvertering en mondmotoriek).
  • Middag: een bakje yoghurt.
  • Tussendoortje(s): stukjes komkommer, stukjes avocado of een Mama Deli tussendoortje van groente en fruit.
  • Avond: melkvoeding // groente maaltijd (zie ook het maaltijd assortiment van Mama Deli!) met bijvoorbeeld een stukje ongezouten vis.

Probeer ook je kleintje wekelijks 3 tl pindakaas en een ½ ei te geven voor gewenning van deze allergenen.

    Geef jij je kleintje hapjes of wil hij het graag zelf doen? Een handige tip voor als het zelf-eten nog niet goed lukt: gebruik twee lepeltjes! Met het ene lepeltje kan je kleintje goed zelf zijn oog-hand coördinatie oefenen. Met de andere lepel kun jij voordoen hoe het moet en komen er echt hapjes in het mondje.

    Mag mijn kindje ook brood?

    In het voorbeeld voedingsschema staat geen brood genoemd, maar je kan dit wel aan je kindje geven. Mocht het haalbaar zijn, dan gaat de voorkeur uit naar zuurdesem speltbrood. Waarom spelt?  Omdat dit minder fructanen bevat en daardoor minder prikkelend voor de darmen is. Waarom zuurdesem? Omdat dit een natuurlijke manier van fermentatie is waardoor het brood rijst.

    Brood staat niet expliciet in het voedingsschema genoemd, omdat we je eigenlijk zoveel mogelijk willen inspireren om vooral lekker veel groente en ook wat fruit te geven aan je kindje. Brood wordt vaak standaard gepakt, maar het zou mooi zijn als we dit kunnen veranderen naar standaard groente en wat fruit en zo nu en dan brood. De eerste levensjaren zijn namelijk cruciaal voor de darmontwikkeling van je kindje en daarvoor zijn vezels uit groente en fruit heel erg fijn.

    Ook staat brood niet in het voedingsschema omdat het veel vezels/koolhydraten bevat en voor kleintjes is dat in hun eerste levensjaar nog moeilijk te verteren. Je hebt daar namelijk het verteringsenzym amylase voor nodig11 en een piek aanmaak hiervan vindt vooral tussen 8-9 maanden en 2 jaar plaats12,13. Je kindje kan bijvoorbeeld verstopping ervaren als de vertering nog niet lekker loopt.

    Maar mist je kindje dan niets? Als je kijkt naar de voedingswaarden, is brood vooral belangrijk vanwege het spoorelement jodium (door het gebruik van gejodeerd bakkerszout).

    De aanbevolen hoeveelheid jodium vanuit het Voedingscentrum is:

    • 50 microgram voor baby’s tussen de 6-11 maanden.
    • 70 microgram voor kleintjes tussen de 12 maanden en 2 jaar.
    • 90 microgram voor kleintjes tussen de 2 en 5 jaar.

    Als je kleintje borstvoeding krijgt, dan krijgt je kindje jodium via moedermelk binnen. Krijgt je kleintje flesvoeding, dan zit het daar ook in. Er zit namelijk gemiddeld 14 microgram jodium per 100 ml in flesvoeding. Rond de 11 maanden is het advies om 400 ml flesvoeding te geven, dus krijgt je kindje (4 x 14 = 56 microgram =) de benodigde hoeveelheid binnen.

    Dus wil je graag brood aan je kleintje geven, dan kan dit zeker. Bouw het vooral langzaam op om te kijken hoe het bij je kindje valt.

    Mama Deli babyvoeding

    Met de Mama Deli maaltijden, tussendoortjes en havermoutjes zet je in een handomdraai een kraakverse maaltijd op tafel voor je kleintje. Bekijk hier het assortiment van Mama Deli: babyvoeding kopen.

    Referenties

    ¹ Andreas, N.J., Kampmann, B., & Le-Doare, K.M. (2015). Human breast milk: A review on its composition and bioactivity. Early Human Development, 91(11), 629-635.

    2 Dharmarajan, T.S. (2021). Vitamin D. Geriatric Gastoenterology, 1-29.

    3 Gezondheidsraad (2012). Evaluatie van de voedingsnormen voor vitamine D. Gezondheidsraad, Den Haag.

    4 Carbonare, L.D., Valenti, M.T., Del Forno, F., Caneva, E., Pietrobelli, A. (2017). Vitamin D: Daily vs. monthly use in children and elderly: what is going on? Nutrients, 9(7), 652.

    5 Innis, S.M. (2008). Dietary omega 3 fatty acids and the developing brain. Brain research, 1237, 35-43.

    6 Miles, E.A., Childs, C.E. & Calder, P.C. (2021). Long-chain polyunsaturated fatty acids (LCPUFAs) and the developing immune system: a narrative review. Nutrients, 13(1), 247.

    7 Plourde, M. & Cunnane, S.C. (2007). Extremely limited synthesis of long chain polyunsaturates in adults: implications for their dietary essentiality and use as supplements. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, 32(4), 619-634.

    8 Koletzko, B., Lien, E., Agostoni, C., Böhles, H., Campoy, C., Cetin, I., et al. (2008). The roles of long-chain polyunsaturated fatty acids in pregnancy, lactation and infancy: review of current knowledge and consensus recommendations. Journal of perinatal medicine, 36, 5-14.

    9 Keuringsraad, KOAG/KAG. (z.d.). Database claimsverordening. Geraadpleegd op 27 oktober 2022, van https://www.keuringsraad.nl/gezondheidsproducten/claimsdatabase.

    10 Jéquier, E., & Constant, F. (2010). Water as an essential nutrient: the physiological basis of hydration. European Journal of Clinical Nutrition, 64(2), 115-123.

    11  Peyrot des Gachons, C., & Breslin, P.A.S. Salivary Amylase: Digestion and Metabolic Syndrome. Current Diabetes Reports16(10), 102.

    12  Gillard, B.K., Simbala, J.A. & Goodglick, L. (1983). Reference intervals for amylase isoenzymes in serum and plasma of infants and children. Clinical Chemistry29(6), 1119-1123.

    13 O’Donnell, M.D. & Miller, N.J. (1980). Plasma pancreatic and salivary-type amylase and immunoreactive trypsin concentrations: variations with age and reference ranges for children. Clinica Chimica Acta104(3), 265-273.

    Oudere berichten
    Nieuwere berichten
    Sluit

    Jij bent onze Valentijn!

    Vandaag 14% korting met code: LOVE14

    Bekijk de locaties

    Age verification

    By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

    Zoek

    Toegevoegd aan winkelwagen