✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 60,-

Voedingsschema voor baby van 0 maanden

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jouw kleintje! Wij hopen dat het goed met jullie gaat en jullie lekker van elkaar kunnen genieten.

Als kersverse ouder komt er vaak veel op je af. Het is dan ook meer dan logisch dat je met allerlei vragen zit waar je eerder nooit over nadacht. Zo vraag je je vast ook af wat en hoeveel je baby nu eigenlijk moet eten.

Bij Mama Deli helpen wij jou graag verder met deze en andere vragen! Ben je benieuwd naar waar jouw baby van 0 maanden behoeften aan heeft? Je leest het in het voedingsschema hieronder.

Samenvatting voedingsschema voor baby 0 maanden 

Wij hebben een kort overzicht van het voedingsschema van je baby gemaakt. Onder de samenvatting kun je een uitgebreide toelichting van alle benodigde voedingsstoffen lezen.  

BORSTVOEDING

  • Aantal melkvoedingen: voed op verzoek. 
  • Vitamine D3: 10 mcg p.d. 
  • Vitamine K: 150 mcg p.d. vanaf dag 8. 
  • Omega 3 en 6: je kleintje krijgt dit via de borstvoeding binnen. Eet of suppleer als moeder daarom voldoende omega 3. Van omega 6 krijgen we vaak al te veel binnen, daarom is suppletie hiervan niet nodig.  

FLESVOEDING 

  • Aantal melkvoedingen: 6 à 7 voedingen per dag. Richtlijn: 150 ml/cc per dag per kg lichaamsgewicht. 
  • Vitamine D3: check op het etiket of er 10 mcg p.d. in zit. Zo niet, suppleer deze apart. 
  • Vitamine K: check op het etiket of er 150 mcg p.d. in zit. Zo niet, suppleer deze apart. 
  • Omega 3 en 6: kies voor flesvoeding waar DHA en AA aan toegevoegd zijn.  

Uitleg voedingsschema voor baby 0 maanden 

Borst- of flesvoeding vormt bij 0 maanden de belangrijkste voedingsbron voor je baby. Daarnaast zijn nog een paar andere voedingsstoffen belangrijk:  

  • Vitamine D3 
  • Vitamine K 
  • Omega 3 en 6 

Hieronder lees je de belangrijkste informatie over deze nutriënten. 

Melkvoedingen voor baby 0 maanden 

Geef je borstvoeding? Dan kun je op verzoek voeden. Dat betekent dat zodra je merkt dat je baby trek heeft (bijvoorbeeld als hij je tepel gaat zoeken of op zijn handje sabbelt), je hem aan kunt leggen. Als het goed is, heeft de kraamverzorgende laten zien hoe je het aanleggen van je kleintje het beste kunt doen. 

Een paar tips: 

  • Begin iedere nieuwe voeding aan de andere borst. Je wisselt links en rechts dus af. Meestal kun je aan de hand van de stuwing voelen welke borst aan de beurt is. Is dat niet het geval, dan is het handig om je voedingen bijvoorbeeld op een notitieblokje of in een borstvoedingsapp bij te houden. 
  • Lukt het niet goed met de borstvoeding en zou je hulp willen gebruiken? Schroom dan niet om contact op te nemen met een lactatiekundige IBCLC (International Board Certified Lactation Consultant). Zij helpen je graag op weg.
  • Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen! Een glas water, ontspannen houding en eventueel wat ondersteunende kussens tijdens het voeden kun je waarschijnlijk goed gebruiken. 

Geef je flesvoeding? De hoeveelheid flesvoeding die je baby nodig heeft, is afhankelijk van het gewicht van je kleintje. Ook is iedere baby anders: het ene kindje wil wat vaker drinken dan het andere. Hoe bepaal je dan de juiste hoeveelheid? 

Hier een aantal tips: 

  • Over het algemeen wordt 150 ml per dag per kg lichaamsgewicht als richtlijn gehanteerd1. Weegt je kindje dus bijvoorbeeld 3500 gram, dan drinkt je kleintje 3,5 x 150 ml = 525 ml op een dag. 
  • Vooral in het begin drinkt je baby vaak wat vaker en kleinere beetjes. Bij een baby van 3,5 kg kun je bijvoorbeeld 7 voedingen van 75 ml aanbieden of 6 voedingen van 90 ml. 
  • Neem voor persoonlijk advies over de frequentie en hoeveelheid melk contact op met de kraamverzorgende, verloskundige of het consultatiebureau. 
  • Genoeg is genoeg; de fles hoeft niet leeg. Zo houd je het verzadigingssignaal van je baby intact.
  • Vergeet niet om tijdens het voeden goed voor jezelf te zorgen: ga lekker ontspannen zitten (eventueel met behulp van ondersteunende kussens) en schenk ook voor jezelf wat te drinken in.  

Vitamine D3 voor baby 0 maanden 

Belangrijk voor?

Een goede botgezondheid, immuunsysteem en celgroei2 van je kleintje.

Waarom suppletie nodig?

Bij suppletie voeg je vitamine D3 aan het voedingspatroon van je kleintje toe. Dit is nodig omdat blootstelling van baby’s aan direct zonlicht (de belangrijkste bron voor vitamine D aanmaak) wordt afgeraden. Ook schijnt niet het hele jaar door de zon even sterk.

Hoe krijgt je kleintje vitamine D3 binnen?

  • Borstvoeding: via suppletie.
  • Flesvoeding: via flesvoeding (controleer hiervoor het etiket).

Wanneer geven?

Omdat vitamine D3 een vetoplosbare vitamine is (oftewel er is vet nodig om de vitamine goed in het lichaam op te nemen), kun je vitamine D3 het beste (in één keer) direct na de (avond)voeding geven.

Hoeveel moet je kleintje innemen?

  • De beste hoeveelheid staat ter discussie in de wetenschappelijke literatuur3.
  • De Nederlandse Gezondheidsraad raadt aan om 10 mcg/p.d. (400 IU/p.d.) te suppleren4.
  • Orthomoleculaire adviezen liggen over het algemeen ietsjes hoger.
     

Vitamine K voor baby 0 maanden 

Belangrijk voor?

Het voorkomen van bloedingen5.

Hoe krijgt je kleintje vitamine K binnen?

  • Borstvoeding: via suppletie.
  • Flesvoeding: via flesvoeding (controleer hiervoor het etiket).

Wanneer geven?

Omdat vitamine K een vetoplosbare vitamine is (oftewel er is vet nodig om de vitamine goed in het lichaam op te nemen), kun je vitamine K het beste (in één keer) direct na de (avond)voeding geven, samen met (de hierboven beschreven) vitamine D3.

Hoeveel moet je baby innemen?

  • De Nederlandse Gezondheidsraad raadt aan om 150 mcg/p.d. te suppleren5.
  • Kritiek op het vitamine K beleid is dat alle baby’s het moeten innemen terwijl de risicogroep op wie dit van toepassing is, volgens de Gezondheidsraad, 1 op 5000 is (en het risico op bloedingen kleiner). De vraag is wat de lange termijneffecten van deze vitamine K inname zijn. De Gezondheidsraad geeft aan dat slechts een beperkt deel van de risicogroep vroeg op te sporen is en hanteert daarom deze methodiek. 

Omega 3 en 6 voor baby 0 maanden 

Ook omega 3 en omega 6 zijn belangrijke voedingsstoffen voor je baby. Omega 3 en omega 6 zijn onverzadigde vetzuren die bijdragen aan een normale groei en rijping van bijvoorbeeld de hersenen en ogen6, 7, 8, 9.

Belangrijke feiten over omega 3 en omega 6: 

  • Je kindje kan zelf geen omega 3 en omega 6 aanmaken. Het is daarom essentieel dit (net als volwassenen) uit voeding te halen.
  • Borstvoeding bevat verschillende omega 3 en omega 6 vetzuren9De hoeveelheden kunnen fluctueren afhankelijk van de voeding van de moeder: omega 6 krijgen we vaak rijkelijk binnen, maar omega 3 niet. Vul daarom als mama je voorraad omega 3 goed aan door 2 à 3 keer per week vette (wilde) vis te eten. Lukt dat niet, gebruik dan suppletie in de vorm van visolie of (vegan) algenolie. Volg hiervoor de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking. 
  • Het is belangrijk dat flesvoeding ook verrijkt is met omega 3 en 6. Specifiek gaat het om de vetzuren DHA (= docosahexaeenzuur) en AA (= arachidonzuur)9Check daarom op het etiket of er DHA en AA in de flesvoeding van je kleintje zit. 

Ook interessant

Ben je benieuwd wat het voedingsschema van je baby de volgende maand is? 
Bekijk dan het voedingsschema voor baby’s van 1 maand oud. 

Wil je een overzicht van alle voedingsschema’s zien?
Dat kan hier: voedingsschema voor baby's
 

Referenties: 

1 Centrum voor Jeugd en Gezin (2021). Flesvoeding voor je kind van 0 tot 1 jaar.

2 Dharmarajan, T.S. (2021). Vitamin D. Geriatric Gastoenterology, 1-29.

3 Carbonare, L.D., Valenti, M.T., Del Forno, F., Caneva, E., Pietrobelli, A. (2017). Vitamin D: Daily vs. monthly use in children and elderly: what is going on? Nutrients, 9(7), 652.

4 Gezondheidsraad (2012). Evaluatie van de voedingsnormen voor vitamine D. Gezondheidsraad, Den Haag.

5 Gezondheidsraad (2017). Vitamine K bij zuigelingen. Gezondheidsraad, Den Haag.

6 Innis, S.M. (2008). Dietary omega 3 fatty acids and the developing brain. Brain research, 1237, 35-43.

7 Miles, E.A., Childs, C.E. & Calder, P.C. (2021). Long-chain polyunsaturated fatty acids (LCPUFAs) and the developing immune system: a narrative review. Nutrients, 13(1), 247.

8 Plourde, M. & Cunnane, S.C. (2007). Extremely limited synthesis of long chain polyunsaturates in adults: implications for their dietary essentiality and use as supplements. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, 32(4), 619-634.

9 Koletzko, B., Lien, E., Agostoni, C., Böhles, H., Campoy, C., Cetin, I., et al. (2008). The roles of long-chain polyunsaturated fatty acids in pregnancy, lactation and infancy: review of current knowledge and consensus recommendations. Journal of perinatal medicine, 36, 5-14.

Oudere berichten
Nieuwere berichten
Sluit

Nu ook verkrijgbaar in jouw Albert Heijn!

Zo koop jij de favoriete maaltijden van je kleintje eenvoudig tegelijk met de rest van je boodschappen!

Bekijk de locaties

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Toegevoegd aan winkelwagen