✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 60,-

Olijf- en kokosolie in de babyvoeding van Mama Deli

Aan de babyvoeding van Mama Deli wordt olijf- of kokosolie toegevoegd. Hiervoor hebben wij bewust gekozen en we delen graag met jou onze onderbouwing hiervoor! 

Betere opname van vitamines en mineralen

Door het toevoegen van vetten aan een maaltijd, worden vitamines en mineralen beter opgenomen1,2,3. Daarnaast zorgt het voor een minder snelle stijging van de bloedsuikerspiegel van je kindje4. Dat zijn de redenen waarom wij een eenheid vet toevoegen aan onze babyvoeding. Bijkomend voordeel is dat ook nog eens de smaak en acceptie van voedsel verhoogd worden door vet3

Waarom olijf- en kokosolie?

Terugdringen van omega 6 overschot

Kleintjes hebben vetten nodig. Vetten zijn namelijk onder andere belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel5. Daarnaast zorgen vetten ervoor dat vitamines en mineralen beter worden opgenomen en laat het de bloedsuikerspiegel minder hard stijgen.

Voorbeelden van vetten die kinderen nodig hebben, zijn omega 3 (DHA en EPA) en omega 65,6. Omega 3-vetzuren vind je vooral terug in vette vis (zoals wilde zalm) en algen. Omega 6-vetzuren zitten bijvoorbeeld in zonnebloemolie, maar ook in kip, ei en noten.

Hoewel de verhouding omega 3 en omega 6 idealiter 1:2 is, wordt deze verhouding met het huidige Westerse voedingspatroon eerder op 1:15-20 geschat7. Er wordt dus te veel omega 6 gegeten. Bijvoorbeeld doordat in heel veel producten voor de (goedkope grondstof) zonnebloemolie wordt gekozen. Helaas werkt te veel omega 6 ontstekingsbevorderend5.

Mama Deli heeft er daarom voor gekozen om de hoeveelheid omega 6 zoveel mogelijk te beperken en voor olijf- en kokosolie te kiezen. Olijfolie bevat ten opzichte van andere onverzadigde oliën slechts een klein percentage omega 6 en kokosolie bevat als verzadigd vet geen omega 6. 

Gezondheidsvoordelen

Ook is voor olijf- en kokosolie gekozen omdat zij mooie gezondheidsvoordelen met zich meebrengen. Zo bevat kokosolie polyfenolen die gewaardeerd worden om hun werking als antioxidant. Ze kunnen vrije radicalen die geproduceerd worden in ons lichaam dus opruimen8. Daarnaast wordt aan kokosolie ook een antibacteriële en antischimmel werking toegeschreven8. Wat ook fijn is dat kokosolie door het verzadigd vet een goede stabiliteit heeft bij hoge temperaturen. Onverzadigde vetten zoals zonnebloemolie kunnen vaak niet goed tegen verhitting, waardoor geoxideerde vetten ontstaan. Door die oxidatie verandert de olie en kan deze schadelijk worden. 

Aan olijfolie wordt daarnaast een heel scala aan gezondheidsvoordelen toegeschreven. Zo wordt het geassocieerd met een verminderd risico op cardiovasculaire ziekten, obesitas, metabool syndroom, hypertensie en diabetes type 29. Het verbetert namelijk onder andere de bloeddruk en oxidatieve stress. Ook werkt olijfolie als een antioxidant en anti-inflammatoir9. Een Mediterraan voedingspatroon wordt dan ook niet voor niks als een gezond voedingspatroon gezien. 

Ben jij net als ons ook overtuigd geraakt van het belang van goede vetten in de maaltijd van je kleintje en wil je de Mama Deli babyvoeding kopen? Neem dan een kijkje in onze shop: 

Mama Deli babyvoeding kopen

 

Referenties

¹ Brown, M.J., Ferruzzi, M.G., Nguyen, M.L., Cooper, D.A., Eldridge, A.L., Schwartz, S.J. & White, W.S. (2004). Carotenoid bioavailability is higher from salads ingested with full-fat than with fat-reduced salad dressings as measured with electrchemical detection. The American Journal of Clinical Nutrition, 80(2), 396-403.

² Kopec, R.E., Cooperstone, J.L., Schweiggert, R.M., Young, G.S., Harrison, E.H., Francis, D.M., Clinton, S.K., Schwartz, S.J. (2014). Avocado consumption enhances human postprandial provitamin A absorption and conversion form a novel high-β- carotene tomato sauce and from carrots. The journal of Nutrition, 144(8), 1158-1166.

3 Uauy, R. & Dangour, A.D. (2009). Fat and fatty acid requirements and recommendations for infants of 0-2 years and children of 2-18 years. Annals of Nutrition and Metabolism, 55(1-3).

4 Wakhloo, A.K., Beyer, J., Diederich, C. & Schulz, G. (1984). Effect of dietary fat on blood sugar levels and insulin consumption after intake of various carbohydrate carriers in type 1 diabetics on the artificial pancreas. Deutsche Medizinische Wochenschrift, 109(42), 1589-1594.

5 Chianese, R., Coccurello, R., Viggiano, A., Scafuro, M., Fiore, M., Coppola, G., Operto, F.F., Fasano, S., Layé, S., Pierantoni, R. & Meccariello, R. (2018). Impact of dietary fats on brain functions. Current Neuropharmacology, 16(7), 1059-1085.

6 Swanson, D., Block, R. & Mousa, S.A. (2012). Omega-3 fatty acids EPA and DHA: Health benefits throughout life. Advances in Nutrition, 3(1), 1-7.

7 Søborg Husted, K. & Bouzinova, E.V. (2016). The importance of n-6/n-3 fatty acids ratio in the major depressive disorder. Medicina, 52(3), 139-147.

8 Deen, A., Visvanathan, R., Wickramarachchi, D., Marikkar, N., Nammi, S., Jayawardana, B. & Liyanage, R. (2020). Chemical composition and health benefits of coconut oil: an overview. Journal of the Science of Food and Agriculture. 101, 2182-2193.

9 López-Miranda, J., Pérez-Jiménez, F., Ros, E., De Caterina, R., Badimón, L., Covas, M.I., Escrich, E., Ordovás, J.M., Soriguer, F., Abiá, R., Alarcón de la Lastra, C., Battino, M., Corella, D., Chamorro-Quirós, J., Delgado-Lista, J., Giugliano, D., Esposito, K., Estruch, R., … Yiannakouris, N. (2010). Olive oil and health: Summary of the II international conference on olive oil and health consensus report, Jaén and Córdoba (Spain) 2008. Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases.

Oudere berichten
Nieuwere berichten
Sluit

Levering tijdens Pinksteren

Tijdens Pinksteren hebben we aangepaste leveringen.

Meer info

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Toegevoegd aan winkelwagen